Event in Pakhuis de Zwijger.
Een dag met retailers, brands, pioniers en experts uit binnen- en buitenland.
Inspirerende voorbeelden en praktische inzichten voor een toekomstbestendige fysieke winkel. Sprekers die vanuit allerlei invalshoeken hierover hun licht laten schijnen. Enkele quotes:
Pieter Kool, ex-creative director van G-Star Raw
'Retail gaat niet meer over retail, maar over hoe je je tijd wilt besteden.'
'Uiteindelijk gaat het hierbij om wat we fysiek ervaren, hoe digitaal we ook zijn.
Berit Burema, retaildesignmanager van Ace & Tate
'Niet alles wat online gebeurt hoeft offline vertaald te worden.'
Elke winkel is volgens haar uniek, met een eigen concept en link naar de stad of lokale creatieve scene. De stijl moet onmiskenbaar zijn, bijvoorbeeld door terugkerende elementen als het wandsysteem.
Antonio Nieto-Rodriguez, world champion projectmanagement
'Of je projecten helemaal online kunt verkopen? Nee, dat zie ik nu niet gebeuren.'
Strategie. Innovatie. Omzet. Allemaal belangrijke termen op kantoor, maar er is volgens Nieto-Rodriguez één woord dat nog vaker wordt uitgesproken: project. 'We houden van projecten. Op een maandag is de kick-off, maar bij de tweede meeting komt niemand meer opdagen. Ook al maken we ze niet af, we werken graag met projecten.' Simpel, zegt Nieto-Rodriguez: 'Projecten zijn Amazon-killers.'
Wim Jan Petersen, Benelux-coördinator bij Rapha Cycle Club
'Clubmembers geven gemiddeld vier keer meer uit in de winkel dan niet-members.'
'Zeven procent van onze klanten is RCC-member, maar ze zijn goed voor 25 procent van onze omzet. Dat geeft hun betrokkenheid aan', aldus Petersen.
Robert-Jan Rietveld, medeoprichter van Schorem, barbershop
'Als een man iets in zijn handen heeft, wil hij het niet meer teruggeven.’
'En als een man iets in zijn handen heeft, wil hij het niet meer teruggeven. Dat is een absoluut feit. Zo verkoop je een product', aldus Rietveld.
Herman Rooswinkel, commercieel directeur van Nespresso
'Stores that wow? Voor mij zijn het people that wow.'
'Hier moeten mensen staan die het concept dragen, om echt impact te kunnen maken. Dat is het belangrijkste element van de boutique', aldus Rooswinkel.
René Repko, merkstrateeg
'Fail fast and learn'