NS trein

OV staat voor Onbetaalbaar Vervoer

22 mei 2024

Moet ons OV eigenlijk winst maken? hier over ging een mooie column van Teun van de Keuken in de Volkskrant waarin hij stelt dat goed OV eigenlijk een teken van beschaving is en dat iedereen zich ‘naar redelijkheid’ moet kunnen verplaatsten ongeacht je inkomenspositie.

Helaas wordt, en laten we de trein als voorbeeld nemen, het OV alleen maar duurder, waarom? omdat ze verlies lijden, maar is dat erg? Moet je winst maken onder druk van de aandeelhouders? Nee want dat is, in het geval van de NS, de staat en de staat dat zijn wij! We zien dagelijks een tekort aan materieel wat kan worden ingezet en daardoor overvolle treinen. We moeten ook constateren dat bijna geen enkele school of overheidsinstelling actief bezig is hun leerlingen en personeel beter te spreiden over de dag en daardoor is de spits nog steeds een bottleneck. De treinen vallen veel te vaak uit en rijden te vaak niet op tijd. Mensen worden daardoor nog steeds de auto ingejaagd met alle gevolgen van dien.

Lieve beste NS hou dus op met bedrijfje spelen, benoem geen oud politici zonder operationele bedrijfservaring als CEO, we hebben toch recent nog op Schiphol kunnen zien dat dat niet bepaald een garantie tot succes is. Neem Pro-Rail weer onder je hoede en zorg dat spoor en infra echt weer met elkaar gaan optrekken. Maak de trein weer aantrekkelijk, goed en schoon. Stop de doorgeschoten marktwerking en transformeer de NS weer in een instelling tot ‘algemeen nut’ een ouderwets maar prachtig begrip. Kan je meteen de treinen weer de allermooiste kleur geven die het ooit had. Zie op de foto de Hondenkop uit de jaren 50. Uiteindelijk worden je ‘echte’ aandeelhouders namelijk de reizigers vanzelf weer tevreden en komen massaal weer terug in de trein. Tenslotte moet iedereen met zijn p.ten van het treinpersoneel afblijven!

Jeroens LinkedIn post

Jeroen's LinkedIn