“De Raad van Commissarissen heeft in lijn met de reorganisatie die Schiphol heeft doorgevoerd en de wens tot efficiëntere bedrijfsvoering besloten de Management Board te verkleinen van vier naar drie bestuurders”
De Chief Operating van Schiphol sneuvelde hierbij, desgevraagd werd het volgende commentaar gegeven: “Ik heb met veel passie en plezier leiding gegeven aan Royal Schiphol Group en ben trots op wat wij in deze periode hebben bereikt, ondanks de voortdurende uitdagingen die er voor Schiphol zijn…... Naast de continue aandacht voor de dagelijkse operatie…… zijn er belangrijke projecten en investeringen gestart en gerealiseerd. Mijn focus heeft altijd gelegen op het creëren van toegevoegde waarde in de brede zin van het woord voor onze luchtvaartmaatschappijen, de passagiers en onze overige stakeholders. Schiphol is een unieke plek en een geweldig bedrijf.”
Ondanks het feit dat onze nationale luchthaven praktisch platlag moeten we toch constateren dat er in dit commentaar geen spoor van zelfreflectie te merken is.
En waar ga je dan heen? want zonder twijfel heeft deze voormalige Schiphol executive veel relevante ervaring… naar PRO RAIL weliswaar als interimmer maar toch!
ProRail-Ceo John Voppen geeft aan blij te zijn met de komst van zijn nieuwe coo a.i.: 'Wij hebben rondom Schiphol al intensief en prettig samengewerkt. We halen een bestuurder in huis met veel kennis en ervaring in de operatie. Geweldig dat we dit kunnen inzetten in de komende periode voor het duurzame vervoer per spoor.'
Wat moet je hier nou toch mee als reiziger? Beide organisaties blinken bepaald niet uit in klantgerichtheid, efficiency en daadkrachtig handelen en dan met name als er echt gehandeld moet worden. Beide organisaties zitten permanent in een spagaat met de overheid (Schiphol) de NS (Pro-Rail) of beiden tegelijk. Zo’n banen carrousel in de top voor zo'n bepalende functie is toch niet wenselijk? Wie is eigenlijk de voorzitter van de RvC van Pro-Rail? “Hallo daar zijn we weer” Hans Alders ja zo kan de echte vernieuwing natuurlijk nooit vorm krijgen!
Vervoerders van NL ter land en in de lucht verandering begint aan de top want alleen met geloofwaardig en vernieuwend leiderschap kan je de basis meekrijgen.
De reizigers in NL verdienen beter.